Гендерний моніторинг. Звіт за жовтень 2013 року


У жовтні, серед 10 досліджуваних ЗМІ, найбільше дотримувались гендерного балансу щоденні газети «Факти»  та «Комсомольская правда в Украине».  Серед п’яти  інтернет- видань, найкращі показники гендерного балансу у жовтні продемонструвала Українська правда, на другому місці – LB.ua. Такі дані подає щомісячний моніторинг гендерного балансу, що проводиться Інститутом масової інформації.

Порівняно з вереснем 2013 року, ІМІ також зафіксував покращення (на 7.7%) гендерного балансу загалом в усіх досліджуваних ЗМІ.

Проте, як видно з інфографіки, навіть у лідерів з дотримання гендерного балансу, представленість  чоловіків в ЗМІ майже вдвічі більша ніж жінок. З трьох типів видань, що проаналізувало ІМІ (газети, журнали та інтернет-видання),  вже два місяці поспіль найближчими до дотримання гендерного балансу є газети, найгірші показники у жовтні продемонстрували інтернет-видання (у вересні - журнали).

Експерти ІМІ також проаналізували видання на відсоткове співвідношення представленості  чоловіків та жінок у 4 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок, кількість експертів , кількість героїв публікацій різних статей та авторство статей. Додатково, в Інтернет-виданнях аналізувалась складова авторів блогів та колонок.

У всіх категоріях, окрім авторства статей у друкованих виданнях, виявилась значна перевага чоловіків над жінками.

Категорія Експерти в матеріалах:

Газети –чоловіки 74% - жінки 26% (у вересні – 76% і 24% відповідно)

Журнали –чоловіки 78% - жінки 22% (у вересні – 82% і 18%)

Інтернет –чоловіки 85% - жінки15% (у вересні – 87% і 13%)

 

Категорія Герої матеріалів:

Газети –чоловіки 62%  - жінки 38% (у вересні 63% і 37% відповідно)

Журнали –чоловіки 64% - жінки 36% (у вересні – чоловіки 100%)

Інтернет –чоловіки 79% - жінки 21% (у вересні 76% і 24%)

 

Категорія Фото:

Газети –чоловіки 60% - жінки 40% (у вересні – 66% і 34% відповідно)

Журнали –чоловіки 72% - жінки 28% (у вересні – 90% і 10%)

Інтернет –чоловіки68 % - жінки 32% (у вересні – 72% і 28%)

 

Можна зробити висновок, що з цих трьох категорій у жовтні видання найгірше дотримувались балансу у представленості жінок як експерток.

Найкращі показники в категорії Автори матеріалів, наприклад в газетах цей показник є на користь жінок:

Газети –чоловіки 41% - жінки 59%

Журнали –чоловіки 55% - жінки 45%

Інтернет –чоловіки 74 % - жінки 36% (Автори блогів та авторських колонок)

 

За сумою представленості чоловіків та жінок по трьох категоріях (кількість фото чоловіків та жінок; кількість матеріалів присвячених чоловікам та жінкам, а також кількість експертів різних статей), у газетах жінки представлені на 35%, у журналах на 28%, а в інтернет-виданнях лише на 22% (верхня частина інфографіки).

Окрім кількісних показників, експерти ІМІ проаналізували теми, в яких найчастіше жінки виступають експертами та героями матеріалів.

Експертки - це найчастіше прес-секретарки, наприклад: коментар прес-офіцера Голосіївського районного управління міліції Юлії Мусташ щодо нападів на дівчат у Голосіївському районі столиці в газеті «Факти». Проте, тут чітко помітно, що прес-секретарки виступають не стільки в ролі  експерток, як просто подають офіційний коментар до події.

На другому місці – коментарі жінок-експерток в матеріалах, що стосуються медицини. Як правило, це лікарки (наприклад,  в газеті «Факти» лікар дерматолог Ірина Іщенко провела гарячу лінію, в рамках якої відповідала на питання що стосуються дерматології, або, в тій же газеті «Факти», лікарка- інфекціоністка вищої категорії Світлана Антоняк коментувала закриття лікарні для ВІЛ-інфікованих).

На третьому місці – коментарі жінок-експерток стосовно культури та мистецтва.

Аналіз газет за жовтень 2013 р. показав, що кількість інтерв’ю з жінками та «жіночих тем» помітно зросла. Більше того, була навіть стаття (в газеті «Сегодня» №230), про те, що в рамках євроінтеграції Україні доведеться встановити планку для досягнення квоти представництва жінок у парламенті на рівні 33%. Зараз Україна посідає 151-е місце в світі за кількістю жінок у парламенті, незважаючи на те, що жінки складають 56% від загального числа виборців. У нас жінок-парламентаріїв 9%, це найнижчий показник на пострадянському просторі.

Зі серйозних статей, в яких жінок залучали як експерток, можна виділити текст про швейну фабрику на Донбасі, котра працює на замовлення європейських фірм (газета «Сегодня»). Практично всі швеї – жінки. Цікавий репортаж на межі етичності – як живуть діти проституток (газета «Сегодня»).

Основною темою, в якій жінки виступають героїнями, є матеріали на соціально-побутову тематику. Практично єдиним винятком є матеріали присвячені Юлії Тимошенко, яка також була єдиною  героїнею політичних матеріалів як у вересні, так і в  жовтні.

У жовтні 2013 року Інститут масової інформації провів моніторинг п’яти друкованих видань  (газет «Факти», «Комсомольская правда в Украине», «Сегодня» та журналів «Корреспондент» та «Український тиждень»),  та п’яти  інтернeт-видань («Українська правда», «Обозреватель», «УНІАН», «Ліга» і  «Лівий берег») з точки зору гендерного балансу. Зокрема, експерти ІМІ аналізували кількісні показники - присутність жінок і чоловіків в якості авторів, героїв статей та експертів, та якісні – контекст, у якому жінки представлені в ЗМІ, та зміст фотографій. В середньому експерти за місяць проаналізували близько тисячі матеріалів в інтернет- виданнях та 550 в друкованих.

Лідери та аутсайдери моніторингу визначалися  за балами, які видання отримали в результаті аналізу кожного друкованого видання по 9 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок на першій сторінці; кількість тем присвячених чоловікам та жінкам, що винесені на першу сторінку; топ-інтерв’ю присвячені різним статтям; головне фото на першій сторінці; автори статей; кількість фото у виданні чоловіків та жінок; кількість матеріалів у виданні присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів різних статей.

Інтернет- видання аналізувалися у шести категоріях: кількість топ- тем присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів у топ темах чоловіків та жінок; кількість авторів блогів та авторських колонок; кількість фото чоловіків та жінок на головній сторінці; кількість героїв новин чоловіків та жінок, а також кількість експертів у новинах різних статей.

Бали визначалися за формулою:

 

Відповідно, якщо співвідношення чоловіків та жінок у кожній з категорій однакове, дорівнює 1, то в результаті маємо і отримати одиницю, це в ідеалі, тобто балансу у висвітлені чоловіків та жінок дотримано. Відповідно, якщо менше 1 то переважають жінки і навпаки, якщо більше одиниці то переважають чоловіки.



comments powered by Disqus