ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Новини “з пальця” та з “ДНР”, на чому маніпулюють онлайн-ЗМІ Донеччини?

У новинний “не-сезон” в серпні, регіональні видання “забивають” стрічку новин столичним передруком та не гребують криміналом: вбивствами, пограбунками та отруєннями. Але у сайту “Новости Донбасса” свою специфіка. Ті запозичують новини з “ДНР”.

Маніпуляції, а зокрема емоційні вислови та оціночні судження в текстах новин, досліджувалися з 6 по 12 серпня, у 500 новинах зі стрічок 5-ох маріупольських сайтів. Зокрема, у третій хвилі моніторингу розглядалися сайти mariupolnes.com.ua, mrpl.city, novosti.dn.ua, 0629.com.ua,  mariupol.tv. Загальний відсоток новин з маніпуляціями, а саме наявність емоцій і оціночних суджень в тексті, у Донецькій області склав 30 новин з 500, тобто 6%.

Як “ДНР” в УкрЗМІ прослизнув

Усі маніпулятивні тексти, що в більшій мірі нагадують фарс, кочують з окупаційних проросійських ресурсів в український ЗМІ-простір. Через український ресурс вони повідомляють читачам “Новостей Донбасса” про програму розвитку “ДНР” “Сила Донбасу”, продовження повноважень “депутатів” та “голови” “ДНР” та інші важливі, на думку редакторів “НД”, події.

«Таджикистан, Турция, Италия, Ирландия, Узбекистан – в этих странах президент исполняет свои полномочия на протяжении 7 лет. В случае поддержки нашей инициативы у населения республики будет возможность на следующих выборах дать объективную оценку работы действующей власти», – заявили в «Донецкой республике».

Компліментарні до діяльності Захарченка новинні статті, де інформаційним джерелом є виключно пропагандистські сайти “ДНР”, створюють позитивний імідж голові угруповування “ДНР” Олександрові Захарченко, який, зокрема, “заявил, что получает обращения о неудовлетворительной работе «силовиков» на контрольных пунктах пропуска. По его словам, это в первую очередь, связано с поведением боевиков”, повідомляють “Новости Донбасса”.

В прямих цитатах на сторінках сайту “Новости Донбасса” Захарченко розмірковує, із чим же пов’язана така поведінка терористів: «Это, в первую очередь, равнодушие, может быть даже хамство и масса других моментов», — сказал он на совещании” – далі за текстом.

Саме в таких запозичених текстах і зустрічаються маніпуляції. Наприклад маніпуляція некоректного порівняння, коли журналісти НД порівнюють зарплатню робітників “Укрзалізниці” із зарплатнею робітників окупованих територій. В новинній замітці їх називають подконтрольным «ДНР» предприятием «Донецкая железная дорога», у заголовку ж це “Железная дорога “ДНР”. Подібних маніпулятивних випадків на  сайті novosti.dn.ua зустрічається три на 100 аналізованих новин. Всього ж таких от “новин-вісників “ДНР” в аналізований період було опубліковано майже чверть, точніше 24 зі 100 новинних статей.

“Я думаю, таким чином редактори вважають, що інформують про ситуацію по ту сторону розмежування, проте варто пам’ятати, що  в так званих “ЛДНР” засоби масової інформації відсутні – там є засоби масової маніпуляції. Відповідно, транслюючи новини з таких джерел, українські ЗМІ розповсюджують ці маніпуляції. Особливо потворно виглядають новини на кшталт “Захарченко не сидит сложа руки”. Це відверта пропаганда в стилі Радянського союзу. Я взагалі не розумію важливість таких новин для українського суспільства, особливо враховуючи їх нульову достовірність і пропагандистський посил”,- прокоментувала ситуацію Олена Голуб, експерт ІМІ.

“Торговці торгували та не виторгували”

Найменша кількість маніпуляцій на сайті 0629.com.ua – всього один випадок на 100 новин (це приклад мови ворожнечі, що теж є маніпуляцією, і яку використав у прямій мові спікер), а найбільша кількість випадків –  у сайту mrpl.city та mariupol.tv – 9 зі 100. На сайті mariupolnews.com.ua виявлено8 порушень зі 100 новин.

Негативний підтекст там, де його  явно не має бути, оціночні судження та емоційно забарвленні тексти у mrpl.city. Одна з низки новин, темою якої став музичний фестиваль “MRPL City”, що його єдиним інформаційним супровідником власне і був однойменний сайт. MRPL.city, дав новину, як джерело використавши пост з приватної сторінки однієї з тисяч поліцейських, що працювали на фестивалі. Оціночних суджень в замітці не позбігли: Несколько минут езды в таком автобусе превратились в пекло”Никто из гостей не пытался прекратить конфликты, поступать по-человечески“, “Мариупольская полиция, круглосуточно обеспечивающая безопасность на фесте MRPL City 2018, получала от гостей в ответ хамство и тотальное недовольство”. Тож, журналістка показувала містян у край негативному світлі, при цьому сама наче звітувала перед поліцією.

Можливо, заради читабельності журналісти mrpl.city ладні і “чорної фарби” додати в те, що зазвичай подають як щоденне військове зведення. “Громкие звуки канонады встревожили мариупольцев“, і тут журналісти нагнітають паніку, скориставшися прифронтовим статусом міста, і те що в новині виглядає як – Мариуполь в воскресный вечер СОТРЯСАЛО от взрывов”, насправді мало б бути – “маріупольці деяких районів Маріуполя, знов чули вибухи”.

Нагнітав і сайт mariupolnews, складаючи новини за формулою “ледве щось не трапилося”, як тут В Мариуполе едва не загорелся торговый киоск”. Або таке під заголовком про пожежу приховується постраждала канапа : По информации контакт-центра городского совета, огнем был поврежден диван”.

Новини майже з нічого клеїв, а значить маніпулював і mariupol.tv. У бажанні додати ваги новині у заголовку з’явилися кумедні “торгуючи торговці, що торгують” – Мариупольские торговцы не желают торговать в торговых павильонахАдже створення подій, яких не було, та демонстрація їх як фактів – є одним з видів маніпуляції. Не оминули журналісти сайту mariupol.tv і можливість скористатися близькістю фронту, тому голова СНБО Турчинов не просто побував на передових позиціях поблизу Маріуполя, а  “посетил угрожающее направление”, такі вирази є емоційними, оціночними, а значить маніпулятивними.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Liked the article?
Help us be even more cool!