ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Маніпулятивні заголовки онлайн ЗМІ Дніпра: залякування, надмірна емоційність та іміджева джинса

Залякування, як основний метод привернення аудиторії. За результатами моніторингу онлайн-медіа Дніпра на предмет маніпуляцій у заголовках, більше третини таких матеріалів  вдавались до залякування своїх читачів “непомірними штрафами”, “забороною популярних ліків”, підняттям цін на газ які “не по кишені багатьом” та “кривавою” кримінальною хронікою. Більшість таких маніпуляцій пов’язані саме з економічними новинами. Ще третина матеріалів тяжіє до  перебільшення та надмірної емоційності у заголовках, які не знаходять свого підтвердження безпосередньо у текстах новин. Серед них також і матеріали, що виглядають як іміджева джинса приватних підприємств та офіційних органів. Утім, рівень таких маніпуляцій в онлайн-ЗМІ Дніпра, за результатами моніторингу у 10 регіонах України, —  один з найнижчих.

Друга хвиля моніторингу професійних стандартів регіональних онлайн-медіа досліджувала маніпуляції на сторінках обраних  інтернет-видань. Зокрема, одну: неспівпадіння заголовку і тексту новини. Моніторинг тривав з 9 по 15 липня. Було проаналізовано по 100 новин з кожного з п’яти обраних сайтів. Під час моніторингу досліджувались лише новини. Статті, огляди, спортивні репортажі та звіти, авторські колонки та блоги, анонси та розслідування не були предметом цього дослідження.

Найбільша кількість випадків, де заголовок не відповідав самому тексту зафіксовано на сайтіdnepr.info — це шість відсотків від загальної кількості проаналізованих новин. Так, у новині під заголовком “Днепрян хотят лишить возможности курить” мова йде про те що к горсовету было подано обращение касательно курения и распития алкоголя на детских площадках, що, звісно, не стосується усіх дніпрян на всій території міста, а саме таке враження складається через заголовок новини.

З новини “Уже скоро цены на газ в Украине станут не по карману многим” стає відомо, що по неофициальным данным голубое топливо для украинцев станет дороже в пределах от 9,60 гривен до 11,40 гривен за куб”. Утім твердження про те що це ”стане не по кишені багатьом” не підтверджено жодним коментарем та виглядає як емоційна маніпуляція.

Загалом, для сайту dnepr.info характерно використовувати маніпуляції саме для залякування своїх читачів за допомогою економічних або кримінальних новин.

На сайті dp.vgorode.ua навпаки, маніпуляції частіше мають розважальний характер. У заголовках журналісти ресурсу не рідко перебільшують або додають сенсів підтвердження яким немає в тексті. Так, у новині “Сила природы: возле Паруса посреди дороги выросли подсолнухи”  мова йде лише про один соняшник на узбіччі Набережної. А новина “Готовь лодку: на Метростроевской машины едут по окна в воде” у перший же день публікації була проілюстрована фотографією дощу у Черкасах 2016-го року, де автомобілі дійсно фактично “плавали” у дощових потоках. Вже наступного дня фото замінили на реальні фотогографії житломасиву “Парус”, які не підтверджують описаного у заголовку масштабу стихії. Усього зафіксовано 4 відсотки маніпулятивних заголовків на цьому сайті.

На дніпровському міському сайті зафіксовано три відсотки маніпулятивних заголовків. Серед них матеріал, що виглядає як іміджева джинса Придніпровської теплоелектростанції під назвою “Экологи посетили ДТЭК Приднепровскую ТЭС”. Оскільки останні півроку група активістів з Дніпра розгорнула масштабну громадську кампанію “Save Dnipro”, у межах якої вони вимагають від Придніпровської ТЕС дотримуватись взятих на себе екологічних зобов’язань, під таким заголовком, як мінімум, очікується дізнатись про відповідну реакцію керівництва ТЕС. Утім, у новині мова йде про екскурсію влаштовану для студентів-екологів, що є лише іміджевою акцією, а не спробою вирішення проблеми.

Подібна ситуація із новиною “Все паркинги в Украине приспособят для электромобилей”. Головне джерело тут заступник міністра регіонального розвитку Лев Парцхаладзе, який зазначив: “Надеемся, что к 2030 году будет уже 100% паркомест оснащены для электромобилей”.

Виробник іміджевої джинси не просто звітує про виконану роботу, він використовує ії задля підтримки свого соціального рейтингу. Часто за допомогою популістських заяв або апеляції до емоцій. І розміщення таких матеріалів у стрічці новин із відповідними заголовками автоматично перетворюють їх на маніпулятивні матеріали, де заголовок не відповідає самій інформації.

Подібний приклад ми бачимо і на ресурсі informator.dp.uaНовина В Днепре две школы изменят до неузнаваемости” написана по мотивам посту на приватній сторінці у Facebook радника голови Дніпропетровської ОДА Юрія Голіка. “Невпізнанність” не є вимірюваним кінцевим результатом реконструкції учбових закладів, зате надає пересічному звіту чиновника бажаної емоційності.

Загалом на сайті informator.dp.ua зафіксовано три відсотки маніпулятивних заголовків. Серед них також заголовок  “В Днепре после горячего секса сгорел дом”, що є доволі суб’єктивною інтерпретацією версій постраждалих. А у новині “По Днепру катался маршрутчик под наркотиками”повідомляється що поліцейські затримали водія маршрутки який під сидінням “скрывал 4 шприца с остатками неизвестного вещества. Водитель признался, что это был наркотик”. Але підтверджень про те що водій був у стані наркотичного сп’яніння на момент затримання — немає.

На сайті 056 зафіксований один маніпулятивний заголовок у новинній стрічці “Объявил голодовку и скончался: в больнице Кривого Рога умер бывший военный, —  ФОТО”. Такий заголовок створює хибний причинно-наслідковий зв’язок між смертю чоловіка та оголошеним ним голодуванням, але ж результатів судово-медичної експертизи, та чітко встановленої причини смерті у самій новині не зазначено.

Загалом, не відповідають змісту новин 3% проаналізованих заголовків на усіх п’ятьох сайтах — це один з кращих показників серед 10 регіонів України, де проводився моніторинг.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Liked the article?
Help us be even more cool!