IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

7

32

0

10

Віталій Сич: Створіть видання, яке принесе вам задоволення і гроші

Виталій Сич – колишній редактор журналу «Кореспондент», головній редактор «Новое Время», розповів у Школі журналістики УКУ, як зробити якісне онлайн-видання для розумної аудиторії. Чому можна запускати проект під час кризи? Яке майбутнє в української журналістики? Як зробити прибутковий медіа-бізнес і чому необхідне взаємне існування друкованого видання та сайту?

Якою має бути гарна редакція та її співробітники

В основі хорошої збалансованої роботи редакції лежать певні цінності, які формують оцінку всього навколишнього світу. Важко працювати з людьми, які не поділяють твої погляди та цінності редакції в цілому. Інвестори та працівники підбираються з певними спорідненими поглядами на життя. Це важливо, бо світогляд кожного несе в собі ті характеристики, з якими можна буде працювати в команді. Цінності об’єднують журналістів, редакторів, маркетологів, дизайнерів, інвесторів в одне спільне творіння, яке працює як злагоджений механізм. Така система дає змогу дивитися на події ясно та прозоро. Тому, кожна особа в команді має бути впевнена у собі та колегах.

Принципи видання: розділення редакційного контенту і реклами

Ми представляємо наших читачів в діалозі з владою, а не навпаки. Важливо пам’ятати для кого ви працюєте: не для рекламних спонсорів, політиків, бізнесменів, власників видання. Команда має працювати для свого читача.

Редакційний контент і реклама мають бути суворо розділеними. Рекламний відділ хоче завжди заробити побільше грошей, не враховуючи потреби аудиторії в якісному контенті, але не варто порушувати редакційний контент заради додаткових коштів. Після кількох подібних поступок повага до вас може зникнути і навіть рекламні агенції не будуть нормально співпрацювати. Потрібно пам’ятати, що головне – якість видання, це те, чому вас купують і читають.

Редакція має бути критично налаштована до будь-якої влади. Усі партії, устрої та лідери для нас однакові, ніхто не має вивищуватися над іншими. У редакції є ідея вільного та незалежного погляду на події. Жодні перешкоди, наприклад корупція, бюрократія, олігархія, не завадять незалежній роботі редакції.

Аудиторія та її інтереси

Коли починаєш створювати новий бізнес, найважливіше знайти свою аудиторію та зрозуміти, що саме вона хоче, чим цікавиться. Наша команда хотіла створити суспільно-політичний щотижневик і потрібно було зрозуміти, хто буде нашим читачем і що йому буде цікавити. В американському медіа бізнесі існує два параметри для вимірювання аудиторії: Demographics (розбивка за віком, статтю, родом занять, соціальним становищем) та Psychographics (чим цікавиться ваша аудиторія). Якщо ви з’ясували ким є ваш читач, треба зрозуміти, яку роль відіграватимуть для нього ваші матеріали: хобі, основне джерело чи другорядна новина. Коли це відомо, можна починати створення контенту.

«Новое время» читають і політики, і бізнесмени, і домогосподарки, але ядро аудиторії знаходиться навколо корпоративного сектору. Кожен має своє коло інтересів, які ми маємо задовольнити: політика, освіта, культура, суспільство.

Як вижити онлайн-виданню?

Джерела доходу видання – продажі, реклама і спонсорство. Наша бізнес модель ґрунтується на рекламі, продажах в роздріб та підписці. Втім, роздріб втрачає свою прибутковість та актуальність, це пов’язано з занепадом дистрибуції. Тому ми розвиваємо підписку на журнал.

Коли ви збираєтеся заробляти, а не гратися, вам необхідно зрозуміти на чому ви будете і зможете заробляти гроші. І вже від цього треба буде відштовхуватися в побудові бізнес моделі. Важливо зрозуміти, хто буде рекламодавцем, на яку аудиторію буде розрахована реклама і чи цікава ваша аудиторія для спонсорів. Найбільшими рекламодавцями «Нового времени» є оператори мобільного зв’язку – 26%, різні інші споживацькі продукти – 23%, фінанси – 18%, алкоголь та авто реклама – 18% тощо.

Цінності формують команду та її роботу

У нас великий проект, тому над ним працює багато людей. Приблизно 30 людей працює в журналі, 20 – на сайті і 30 осіб працює в комерційних службах. 90% команди журналу «Кореспондент» погодилися на мою пропозицію перейти до нового проекту. Команда «Нового времени» була сформована з людей, які один одного знають, розуміють редакційні цінності і вміють співпрацювати. Також ми запросили журналістів інших видань: «Коммерсанта», «Forbes» тощо. Доволі швидко почала функціонувати злагоджена, професійна команда.

Люди в редакції – це професіонали, готові багато і тяжко працювати, не тільки через гроші, а й через власну віру в проект. Як «Корреспондент» свого часу, так і «Новое время» зараз практично ніколи не беруть на роботу працівників, які не мають певного досвіду та бажання працювати і вдень, і вночі. В основі плідної роботи лежать ті самі цінності, які формують світогляд редакції. Це мають бути не тільки гроші, а й досвід та якісна праця задля розвитку видання. Коли співробітників цікавлять тільки гроші, то вони легко залишать видання, якщо хтось запропонує більше.

Джерела фінансування: інвестори, гранти, політики

ЗМІ мають три джерела фінансування: комерційний інвестор, гранти та політики. Особисто я працював тільки з першим джерелом. Треба не тільки витрачати, але і заробляти, інакше ніхто не буде вкладати гроші в неприбутковий проект. Так, це велика праця, але і результат може бути значним. З політиками не рекомендую працювати взагалі. Будь-який проект, який підтримується політиками, буде використаний для просування їхніх власних інтересів. Гранти – це досить комфортно, але фінансова сторона там буде досить обмеженою. Дуже мало якісних і великих проектів, які змогли побудувати на гранти.

Криза не перешкода

Ми створили бізнес-план, який обіцяв нам вихід в нуль вже на третій рік існування нашого проекту, але поки що не все вдається. Зараз наш проект окупився майже на 90%. Є надія, що ще один вдалий рік на ринку і журнал принесе 100% прибутку. Ніхто не міг передбачити, що в країні буде війна, а за нею настане і економічна криза. Журнал приносить ¾ доходу і ще ¼ припадає на сайт. Зараз реклама в журналі приносить – 34%, підписка – 19%, роздріб – 21% доходу. Реклама на сайті становить 25% доходу.

Чому ми запустили проект саме під час кризи? Витрати зменшилися за рахунок інфляції, майстрам своєї справи можна платити менше, а отримувати той самий результат, частка покриття споживацького ринку росте. Так, доходи зменшилися, але порівняно з усіма втратами, це мінімум, який ми могли би втратити.

Гарний дизайн формує естетичний смак читача

Коли ми мали гроші, команда і певні цінності, необхідно було розробити продукт і його обгортку. Зрозуміло, що це мав бути суспільно-політичний щотижневик, що відрізнявся би від інших подібних видань. Ми жартували, що можна запозичувати гарні ідеї на розвинених ринках і адаптовувати під свій продукт, вигадувати ще щось власне, змішувати усе в одне ціле і отримати якісне і цікаве видання. Так ми і зробили, а результат вже всім відомий.

Важливими є впізнавання та неординарність продукту. Тут важлива робота  дизайнерів, які мають створювати щось, чого ще не було. Це важливий і важкий процес, що включає розробку стилістики, бренду, шрифтів, розрахунок гами кольорів та кількості повітря на сторінці. Ми вклали в цю роботу багато часу і зусиль. Якісна візуальна складова формує естетичний вплив видання на читача і заохочує придбати примірник. Під час роботи над зовнішнім виглядом журналу, потрібно дотримуватися ритміки чергування тексту і картинки, щоб читачеві не стало нудно. Завдяки інфографіці можна заохотити до читання велику кількість споживачів. Важливо підписувати фото, робити помітними заголовки, підзаголовки, виносні цитати − так ви акцентуєте увагу на необхідному. Читач має добре розрізняти та аналізувати все, що написано та показано на сторінці.

Не проґавити онлайн-революцію

Якщо за онлайн-виданням стоїть друкований бренд, довіра до нього більша. Поєднайте різні медіаплатформи для досягнення успіху. Сайт без друкованого видання може існувати, а от журнал без сайту – ні! Якщо вас немає в інтернеті, значить про вас ніхто ніколи не дізнається. Усе пов’язане з соціальними мережами: «ВКонтакте», Twitter, Factbook.

Дивлячись на сучасний український медіа ринок помічаєш, що багато хто проґавив онлайн-революцію. Сайт, де розміщено лише матеріал з журналу – мертвонароджене дитя. Треба давати аудиторії ще щось таке, чого не має друковане видання. Найкращим варіантом є існування одночасно сайту та журналу, контент яких не перетинається, а доповнює один одного. Сайт має те, чого не має журнал: стрічку новин, робить ставку на думки, є вікном з оглядом усього світу. Він виступає ще одним місцем, з якого можна якісно і розумно звернутися до освіченої аудиторії.

Майбутнє за професіоналами, що зможуть працювати в інтернеті

Не хочеться шукати причини того, чому українські медіа не можуть розвиватися. Ми в пошуках шляхів розвитку та досягнення головних цілей для здобуття свободи та незалежності в цілому. Усе це відображається в редакційному контенті на прикладі інших країн,  в матеріалах про розвиток Сінгапуру, Ірландії, Словаччини. Ми залюбки даємо зелене світло професіоналам, які можуть розповісти щось конструктивне та корисне.

Розвиток інтернету та його проникання у всі сфери медіа є очевидним. Майбутнє за людьми, які зможуть швидко і якісно працювати в інтернеті. Уся реклама йде в мережу інтернет, є потреба в якісній онлайн-журналістиці. На ринку праці потрібні спеціалісти по SEO, SMM спеціалісти, люди, що вміють створювати відео, інтерактивну інфографіку, вірусний контент тощо.

Маючи команду, яка має свої редакційні цінності, вміє багато та якісно працювати, треба знайти вашу аудиторію, ідеї та теми для видання. Влучний провокаційний заголовок не повинен викривляти суть новини.  Ціна нашого журналу впливає на продажі, але наш клієнт знає, за що він платить. Ми піднімаємося до рівня свого розумного читача і даємо йому те, що цікаво та важливо. Онлайн-редактор та принт-редактор завжди працюють в команді, створюючи яскравий та авторитетний контент. Наразі, друковані та онлайн ЗМІ добре розвиваються, головне зробити їх якісними та розмістити на різних платформах. Звісно, багато що залежить від монополії олігархів, які впливають на вільний  розвиток медіа на українському ринку. Ваш медіабізнес має заробляти гроші, а не витрачати в нікуди.

Текст: Владислав Рудий, Магістерська програма з медіакомунікацій УКУ

Фото: Аліна Смутко

Ще Статті