IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

14

53

1

13

Хто впливає на ЗМІ Запоріжжя?

Локальні холдинги маленьких і великих підприємців

Запоріжжя = Запоріжсталь

Міський голова Запоріжжя Володимир Буряк поєднав у своєму арсеналі комунальні ЗМІ, автоматично підконтрольні меру, та медіа-активи заводу “Запоріжсталь”, оскільки є вихідцем із топ-менеджменту підприємства.

Під активом заводу йдеться про чи не найпопулярніший місцевий телеканал “ТВ-5”, який на 100% належить ПАТ “Запоріжсталь”. Через складну структуру власності заводу, кінці виводять до фізичних осіб Ріната Ахметова – кінцевий бенефіціар, та Вадима Новинського. Втім сумарно їхня пряма частка складає менше половини акцій телеканалу – 35,2% та 10,53% відповідно. Більша частка власності ховається в офшорах: J.K. Eastrade Limited (Багамські острови), Global Steels Investment LTD (Великобританія), Mid Properties Investments Limited (Кіпр).

Також із набуттям посади міського голови під його контроль перейшов муніципальний “Канал Z” (КП “МТМ”). Комунальне підприємство засноване Запорізькою міською радою, і управління здійснюється через директорку Людмилу Маринюк.

Ще одне ЗМІ дісталося меру разом із владними повноваженнями – газета “Запорозька Січ”.  Редакція газети також є комунальним підприємством, заснованим Запорізькою міською радою.

До активів “Запоріжсталі” можна також віднести газету “Панорама”. ТОВ “Редакція газети “Индустриальное Запорожье” є засновником видання. Редакцію засновано журналістами Григорієм Петраковим, Наталією Кузьменко, Іриною Єгоровою, а також Анатолієм Харитоновим та Тамарою Горбачовою. Серед засновників також є ТОВ “Дівата Груп”, кінцевим власником якого є Руслан Бойчук – начальник юридичного управління ПАТ “Запоріжсталь”, депутат Запорізької обласної ради від “Опозиційного блоку”.

Холдинг Ужви

Сергій Ужва – запорізький підприємець. Він є власником ТОВ “Глобал медіа-Холдинг”, до якого відносяться канал “ТВ-Голд”, “Радіо Три” та сайт “Голос”, “Мрія”, газета “Острів Свободи”, рекламно-інформаційна газета “Город на ладонях”. Всі вони відносяться до власності підприємця та політика Сергія Ужви.

Канал “ТВ-Голд” має двох засновників: крім Ужви також Тетяна Олійник. Відповідно до своєї структури, “Радіо Три” (проводове радіо) на 100% належить Сергію Ужві через ТОВ “Міжнародна правова група Україна”. Разом із ним співзасновницею ТОВ є Анастасія Склярук, яка також значиться у структурі фірми “Терра Геліос”, що веде діяльність у сфері нерухомості і належить Сергію Ужві.

Належність сайту “Голос” до холдингу редакція підтвердила на запит ІМІ, оскільки ні в реєстрі друкованих ЗМІ, ні у реєстрі юридичних осіб відповідної компанії не знайшлося. А от “Мрія” є окремою юридичною особою, вочевидь тому, що видання виходило як газета. ТОВ “Мрія Нова” також належить Сергію Ужві.

До медіа-організацій, заснованих ТОВ “Глобал медіа-холдинг”, також відноситься Благодійний фонд “Фонд підтримки журналістів Запоріжжя”. Його керівниками є Олег Чернов та Юрій Гудименко.

Олег Чернов та Юрій Гудименко разом створили нове ЗМІ – сайт “Форпост” (forpost.media). Медіаспільнота оцінює ресурс як ангажований в інтересах БПП.

Не депутат, але учасник різних політичних кампаній”, – так охарактеризувала його регіональна представниця ІМІ у Запоріжжі. У базі ЦВК можна знайти Сергія Євгеновича Ужву, який у 2004 році підтримував Віктора Ющенка, у 2007 році був кандидатом в народні депутати від партії “Виборчий блок Людмили Супрун – Український регіональний актив (УРА)”, у 2015 був секретарем Запорізької міської виборчої комісії за квотою “Батьківщини”.

Медіа “Мотор Січі”

Телеканал “Алекс” стійко асоціюється із підприємством “Мотор Січ” та його президентом, народним депутатом В’ячеславом Богуслаєвим (парламентська група “Воля народу”). Але за структурою власності ТОВ “ТРК “Алекс” присутність авіапідприємства одразу не проглядаються. Одноосібним власником 100% вказано Андрія Кононенка, а схематичне зображення структури виглядає як павутиння із офшорних компаній.

Андрій Кононенко є співвласником ТОВ “Гарант Інвест”, що бере участь у структурі ПАТ “Мотор-Банк”. Фінустанова має безпосередній зв’язок із підприємствами “Мотор-Січі” – відповідного акціонерного товариства та страхової компанії. Так можна побачити опосередкований зв’язок між офіційним власником каналу “Алекс” та В’ячеславом Богуслаєвим.

З “Мотор-Січчю” асоціюють ще одне ЗМІ – газету “Позиція”. Видавцем є ТОВ “Медіа-партнер”. Засновниками цієї фірми є ПАТ “Мотор Січ” та Страхова компанія “Мотор-Гарант”.

Незалежні та державні

Запорізька обласна телекомпанія “Запоріжжя” та однойменне радіо є представництвами регіональної дирекції  ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України”.

Досвід державного телеканалу відчула на собі значна кількість журналістів колективу зовсім іншого громадського медіа. “Громадське ТБ Запоріжжя” оформлене як громадська організація. Засновниками є керівник медіа Тарас Білка та адвокат Володимир Зінчик.

Довший досвід демократичного устрою у редакції має газета “МИГ”. Засновниками ТОВ “Газета “МИГ”  є ГО “Журналістська організація газети “МИГ” та  Юрій Артеменко – один із перших редакторів газети, а нині голова Нацради з питань телебачення та радіомовлення. ГО “Журналістська організація газети “МИГ”, у свою чергу, заснована керівниками видання: директором Геннадієм Дерибасом, редакторкою Галиною Стіциною та фінансисткою Ольгою Нежальською.

Анонімний Інтернет

Виключення тільки підтверджують правила. Тому наявність кількох сайтів, за якими можна встановити власника в Запоріжжі, лише підкреслює, наскільки непрозорими є інтернет-видання. 

Найпростіше із власником сайту міста Запоріжжя (061.ua). Оскільки ресурс належить до мережі  City Sites, співвласником якого є Федір Жуков. Зайвим підтвердженням цьому у Запоріжжі є те, що домен сайту зареєстрований на нього персонально.

Власником сайту Zabor (zabor.zp.ua) називають його головного редактора Костянтина Алексеєнка. Втім, ця інформація міститься не на ресурсі, а в інтерв’ю Костянтина іншим медіа. Сайт не має явних політичних залежностей.

Cайт IPNews (ipnews.zp.ua) заснований Громадською організацією "Комісія по боротьбі з корупцією”, яка має дев’ятьох засновників: Петро Бабін, Микола Барзіон, Руслан Васильєв, Владислав Грабовський, Ігор Звірько, Євген Котелевець, Геннадій Пащенко, Леонід Петрашин та Геннадій Фурдій. Владислава Грабовського також пов’язують з медіахолдингом “Репортер”. Разом із Фурдієм їх об’єднує ТОВ “Ельдорадо-Сервіс”.

ТОВ “Медіахолдинг “Репортер” є засновником видання “Репортер Запоріжжя” (reporter-ua.com). Власником холдингу в реєстрі вказаний Сергій Котляров. На питання журналіста газети “Субота плюс” В’ячеслав Анісімов повідомив, що Котляров є його родичем. Самого Анісімова називали “смотрящим” і пов’язували з переслідуванням бізнесу та корупцією часів Януковича. Відносно Анісімова ведеться розслідування, він був арештований, але згодом його звільнили з під-варти. У медіаспільноті Запоріжжя вважають, що голова ОДА Костянтин Бриль має вплив на видання “Репортер”.

Cайт “Паноптикон” (panoptikon.org) теж пов’язують із впливом голови ОДА. На сайті вказано, що керівником проекту є Ілля Бей, журналіст, екс-чиновник управління внутрішньої політики Запорізької міськради.

Сайт “Перший Запорізький” (1news.zp.ua) пов’язують з “Опозиційним блоком”. Втім, юридичні підтвердження власників знайти не вдалося.

Сайт “Вместе” пов’язують (vmestezp.org) із активістом Радикальної партії Ляшка у Запоріжжі Юрієм Хохловим. У реєстрі друкованих ЗМІ міститься інформація про “Запорізький інформаційно-аналітичний портал “ВМЄСТЄ”. Його засновником вказаний Гьотц Євгеній Олександрович.

Сайт “Акцент Запоріжжя” заснований ТОВ “Громадсько-політичний портал “Акцент”, засновником і власником якої у держреєстрі вказаний Михайло Шаткий із Дніпра.

Сайт “Антикор Запорожье” створений ТОВ “Антикор Запоріжжя”. Його засновником і керівником є Дмитро Марченко. У квітні 2016 року Марченко очолив Антикорупційну комісію при Запорізькій ОДА, а видання “Наші Гроші” опублікували дослідження, яке ілюструє зв’язок Марченка із сумнівними комунальними підрядниками.

Знайти бодай якісь фактичні натяки на власників сайтів “Вся Власть”, “Заноза”, “Время новостей” не вдалося. 

 

Підготувала Зоя Красовська, Інститут масової інформації

Матеріал підготовано за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
 

Ще Статті