IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2017 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

24

74

5

31

Хто впливає на харківські ЗМІ?

Все в руках регіональних політичних еліт

ЗМІ з орбіти Добкіна та Кернеса

Цілий букет родинних зв’язків проявлений у структурі власності “7 каналу” (ТОВ “Регіональна телекомпанія “Тоніс-Центр”), має чотирьох власників. Кінцевим бенефіціаром (40%) є Оксана Гайсинська, донька прокурора Юрія Гайсинського. По 25% володіють Алла Добкіна та Ольга Кириллова, дружина комерційного директора харківського Парку Горького. Ще 10% належить Марині Стаматіній, дружині керівника Харківського метрополітену В’ячеслава Стаматіна.

Половина цих прізвищ фігурує у низці журналістських розслідувань, пов’язаних із діяльністю очільника мера Харкова Геннадія Кернеса.

Друковане слово у розпорядженні міського голови є у вигляді комунальної газети “Харьковские известия”. Формально газета є комунальним підприємством, заснованим Харківською міськрадою. Як зазначала у своєму аналізі регіональна представниця ІМІ: “У 4 з 6 точок продажу преси про таку газету навіть не чули. Тобто тираж такий маленький, що дистрибуція відбувається у переходах метро або ж за передплатою. Йдеться про газету міської ради “Харьковские известия”, заявлений наклад якої у невиборчі періоди всього 2 тисячі екземплярів. За непоодинокими матеріалами, вона належить до “рупорів” міського голови, а у передвиборчий період здатна збільшувати наклади”.

Півтора року тому медіагрупу Дозори, в яку входять сайти “Восточный Дозор” (dozor.kharkov.ua) та “Справжня Варта” (varta.kharkov.ua), харківські журналісти відносили до кола впливу Геннадія Кернеса. Власником групи є журналіст Ростислав Касьяненко, якого харківські журналісти на той момент називали близьким до Геннадія Кернеса. Втім, зараз ситуація змінилася, сам Касьяненко свої зв'язки з міським головою заперечує. А за оцінкою місцевих медійників, сайт більше асоціюється із БПП. Зокрема, там часто інформують про діяльність голови Харківської ОДА Юлії Світличної, яка очолювала обласний осередок партії.

 

Непрозорі медіа Авакова

Канал “АТН” (ТОВ Телекомпанія АТН”) визначає кінцевим власником сина міністра МВС Олександра Авакова. Крім нього власниками істотної участі також вказані: Ігор Моркотонов, Ігор Котвицький, Олег Гаєвой. Сказати про частки учасників точніше складно, адже канал не опублікував структуру власності на своєму сайті, а посилання, подане до Нацради, на момент підготовки цього матеріалу не працює.

Явної проаваківської лінії тримається видання “Главное”. Стрічка новин рясніє повідомленнями про міністра у компліментарному ключі. Відтак медіспільнота пов’язує цей ресурс з Аваковим та “Народним фронтом”. Втім ідентифікувати конкретних власників не вдалося через брак інформації та контактів. Запит ІМІ редакція проігнорувала.

 

Політичне розмаїття

Популярні харківські канали поділили між собою ще дві родини, включені у місцеву політику. Телеканал “Сімон” належить до медіагрупи “Об’єктив”. Власниками телеканалу через кілька фірм є четверо осіб з родини Давтян: Іннеса, Карина, Олександр і Дмитро. Олександр Давтян є депутатом Харківської міської ради від БПП.

Канал “Р1” (ТРК “Регіон”) заснований зятем загиблого екс-голови Харківської ОДА Євгена Кушнарьова Оленксандром Кагановським. Та сама медіакомпанія ТРК “Регіон” є засновницею газети “Вечірній Харків”. Відтак у родині Кушнарьова в активі уже два власних медіа.

Газета “Время”, а також однойменний медіацентр є активами ПрАТ “Время”, що напряму належить співголові партії “Наш Край” Олександру Фельдману.

З екс-регіоналом, а на минулих виборах кандидатом в місцеві депутати від президентської партії БПП, гендиректором ПАТ “Турбоатом” Віктором Суботіним пов’язують сайт “Статус-кво” (sq.com.ua). Серед засновників інформагентства — ТОВ “Фондова компанія “Інвеста”, засновником та кінцевим власником якої є Віктор Суботін. Ще одна засновниця ІА — Олена Жукова, керівник ПАТ “Мегабанк”, власником якого є Суботін.

Сайт та медіацентр “Kharkiv Today” (2day.kh.ua) пов’язують з місцевим осередком “Самопомочі” і його представником Всеволодом Кожем’якою. Як повідомляє регіональна представниця ІМІ, в медіацентрі регулярно проходять прес-конференції представників партії, а на сайті активно висвітлюється діяльність Харківського антикорупційного центру, за яким стоять активісти “Самопомочі”.

 

Державні та незалежні

Державні ЗМІ традиційно представлені обласним телебаченням та радіо “ОТБ”. Вони є, по суті, відділеннями обласної філії ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України”.

Засновниками газети “Слобідський край”, згідно з реєстром друкованих ЗМІ, є Харківські облрада та облдержадміністрація, а також трудовий колектив. В юридичному полі трудовий колектив редакції газети “Слобідський край” існує як комунальне підприємство облради.

Серед незалежних медіа можна виокремити два онлайн-видання. Міський сайт Харкова (057.ua) – належить до мережі CitySites. Її основний офіс знаходиться у Маріуполі. Співвласником мережі називають підприємця Федора Жукова, а керує мережею виконавчий директор Євген Явтушенко.

До цієї ж когорти непідконтрольних політикам ЗМІ можна віднести сайт “Накипело” (nakipelo.ua). Сайт та прес-центр позиціонують як проект громадської організації “Харківський кризовий інфоцентр”. Засновниками ГО “ХАКІ” є журналісти Наталя Шульга та Роман Даніленков. Центр підтримує журналістські та освітні проекти.

 

Підготовано Зоєю Красовською, Інститут масової інформації

 
Матеріал підготовано за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Ще Статті