IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

14

53

1

13

Хто впливає на донецькі ЗМІ?

Ахметов, Ахметов і паростки незалежних ЗМІ

Медіа Ахметова

Донецький олігарх крім загальноукраїнських медіа має ледь не тотальний вплив на локальному медіаринку свого рідного краю. Два з чотирьох донецьких каналів належать Рінату Ахметову. Це вказано у структурі власності телеканалу “Сигма” та “МТВ”. ТОВ “ТРО “Маріупольське телебачення” належить Ахметову на 100%, а ТОВ “ТРКК “Сигма” на 87,84% належить Медіа Групі Україна (кінцевий власник – Рінат Ахметов) і на 12.16% – Маріупольській міськраді.

Дві з чотирьох впливових газет, що виходять на підконтрольній Україні Донеччині, також належать Рінату Ахметову. Газета “Іллічівець” заснована трудовим колективом металургійного комбінату ім. Ілліча. Підприємство зараз перебуває у власності Ахметова та його бізнес-партнера, народного депутата від “Опозиційного блоку” Вадима Новинського. Газета “Приазовский рабочий” заснована трудовим колективом ПрАТ “Газета “Приазовский робочий”, кінцевим бенефіціаром якого є Рінат Ахметов.

У 2016 році з’явилося нове маріупольське онлайн-медіа – сайт MRPL.City. Він зареєстрований у грудні 2016 року як друковане ЗМІ, його засновником є ТОВ “ТРО “Маріупольське телебачення”, що, як ми уже знаємо, повністю належить Ахметову. Інформацію про засновника редакція також надала у відповіді на запит ІМІ, втім кінцевого власника медіа не вказали. 

Відголоски попередньої влади

Ще значна частина медіа Донеччини пов’язані з екс-регіоналами чи представниками попередньої влади. Втім, даних для ідентифікації власників на сайтах практично немає. Тому з контенту можна відчути, хто впиває на редакційну політику.

Телеканал “ТВ-7” (ТОВ “ТРК “ТВ-7”) має двох прямих бенефіціарів – юридичних осіб: керуюча компанія “Маріупольська інвестиційна група” (МІГ) – 55,93% та UITC LIMITED (Кіпр) – 44,07%. Опосередкованими бенефіціарами є Світлана Савчук – 95,59% та Олег Іванюшенко – 4,41%. Світлана Савчук також є кінцевим бенефіціаром ПрАТ “Азовмаш”. Як зазначає видання “Наші гроші”, Світлана Савчук – вдова Олександра Савчука, який був співвласником ПрАТ “Азовмаш” разом зі структурами екс-нардепа від Партії регіонів Юрія Іванющенка. Очолює канал Айна Чагір – керівниця прес-центру “Азовмашу”.

Три з шести впливових сайтів Донеччини складають ресурси, пов’язані з представниками попередньої влади. Так, сайт “Маріупольські новини” (mariupolnews.com.ua) пов’язують із одним з лідерів місцевої Партії регіонів та екс-депутатом Маріупольської міськради Петром Івановим. На сайті знаходиться банер газети “Приазовский рабочий”, а в графі “Інтерв’ю з цікавими земляками” – розмова із Айною Чагір.

Сайт “i24” (i24.com.ua) пов’язують із народним депутатом від “Опозиційного блоку” Сергієм Матвієнковим.  На сайті розміщений його блог, але тільки з одним дописом. Серед нечисленних банерів – також відсилка на “Приазовский рабочий”. За пошуком “Сергій Матвієнков” сайт видав 761 новину, майже всі вони компліментарні та містять ознаки “джинси”.

Інший вектор

Cайт “Маріуполь-ТВ” (www.mariupol.tv) пов’язують із Юрієм Тернавським, власником ТзОВ “Екоіллічпродукт”. Тут з’являються “новини”, якими Тернавський вітає працівників зі святами чи звітує про свої соціальні проекти.  Підприємства Тернавського відокремилися від ММК ім. Ілліча, де він обіймав посаду заступника гендиректора. На місцевих виборах 2015-го Тернавський балотувався до місцевої ради від Аграрної партії України. Судячи з контенту сайту, редакція критично налаштована до Ріната Ахметова, критикують і “опоблоківця” Матвієнкова, актуальні теми подають під відповідним кутом.

У відомостях про реєстрацію видання “Восточный проект” засновником вказано ТОВ “Восточний проект Краматорськ”, а його засновниками – ТОВ “Залізничне лиття” та Чернікову Оксану Олександрівну. Оксана Чернікова на місцевих виборах 2015-го балотувалася від партії “Наш край”. На той момент вона працювала начальницею прес-центру ПАТ “Енергомашспецсталь”. Бенефіціарним власником ТОВ “Залізничне лиття”, за даними держреєстру юросіб, є Людмила Ульященко, яка входить до переліку підписантів ПАТ “Енергомашспецсталь”. Підприємство пов’язують із нардепом від БПП Максимом Єфімовим, оскільки він обіймав посаду гендиректора підприємства на момент обрання.

Засновником Краматорської газети “Технополіс” є ТОВ “Катлайф”. Засновниками ТОВ вказані Людмила Александрова та Сергій Чернета, керівником – Олег Кубар. Медіа пов’язують із екс-нардепом від Партії регіонів Анатолієм Близнюком.

Комунальні та державні ЗМІ

Філіями державного ПАТ “Національна суспільна телерадіокомпанія України” є телеканал “До ТеБе” та радіо “Голос Донбасу”.

На неокупованій території  області мовить ще одна місцева радіостанція – “Радіо Приазов’я”. Це комунальна установа, заснована Маріупольською міською радою та підтримувана із міського бюджету.

У Краматорську виходить муніципальна газета “Краматорська правда”, заснована Краматорською міською радою. Редакція як юридична особа була представлена КП “Міська газета “Краматорська правда”. З 11 лютого 2017 року КП перебуває у стані ліквідації, що, ймовірно, пов’язано з роздержавленням преси.

Незалежні медіа

Попри досить сильну присутність ангажованих ЗМІ, на Донбасі добре помітними та впливовими є незалежні ресурси. Щоправда, переважно на онлайн-платформах.

Сайт міста Маріуполя 0692 (0629.com.ua) – серце мережі Сity Sites, адже саме тут знаходиться головний офіс компанії. Співвласником мережі є підприємець Федір Жуков. Особисто на нього зареєстрована частина доменів мережі. Виконавчим директором є Євген Явтушенко. Мережа виникла із довідкових сайтів, які згодом доповнилися новинними стрічками і в значній частині південних та східних регіонів країни стали топовими новинними міськими сайтами.

Чи не найвпізнаванішим сайтом є “Громадське телебачення Донбасу”. Медіа працює у формі однойменної громадської організації, заснованої журналістами, котрі були змушені покинути окупований Донецьк. Засновниками ГО є Сергій Горбатенко, Дмитро Персін, Віталій Сізов, керівником – Олексій Мацука.

За схожою формулою створене “Громадське ТБ Приазов’я”. Однойменну громадську організацію засновали п’ятеро журналістів: Іван Синєпалов, Спартак Степнов, Марія Подибайло, Василь Богушев та Максим Баранов.

Через війну до цих ЗМІ прикута особлива увага, адже вони перебувають найближче до подій, володіють найбільш достовірною інформацією та користуються довірою  загальнонаціональних та іноземних медіа.

 

Підготувала Зоя Красовська, Інститут масової інформації

Матеріал підготовано за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
 

Ще Статті