IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

14

53

1

13

Дослідження медіаситуації Запорізької області

У 2017 рік медіа запорізького регіону увійшли з певними втратами. Зокрема, за 2016 рік регіон втратив кілька обласних щотижневиків та щоденних газет. Офіційно, за даними Запорізького облуправління юстиції, на травень 2016 року в регіоні було зареєстровано 600 видань, всього на два менше, ніж за попередній період. Але тільки в обласному центрі, Запоріжжі, протягом минулого року припинили своє існування, переважно через фінансові причини, щотижнева газета «Індустріальне Запоріжжя» (залишивши по собі тільки щотижневик «Панорама») та лідер ринку, щотижневик «Субота плюс». Ще раніше зникли газети-щотижневики «Прав.Да», «Остров Свободы», «Мрія». Отже, в обласному центрі наразі залишилось не більше п’яти-семи помітних газетних брендів: «МІГ», «Панорама», «Запорізька Січ», «Запорізька правда», «Позиція», «Верже» тощо.

При цьому доволі сильні позиції зберігають друковані медіа з регіональних медіахолдингів та комунальні медіа: в Бердянську —це «Бердянські відомості» (медіахолдинг «ПРО-Бердянськ»)  та комунальна газета, що проходить через роздержавлення, «Південна Зоря». У Мелітополі це газети однієї з найвідоміших в регіоні компаній «МВ-холдинг» (МВ).  

У Запорізькій області, за даними Нацради з питань телебачення і радіомовлення, мають ліцензії 22 телеорганізації з юридичною адресою на території області: одна телекомпанія — державна, три — комунальних, 18 — приватних. Безпосередньо мовлення в ефірі здійснює 9 телекомпаній, решта — кабельні або IPTV. Кілька міст обласного підпорядкування мають свої телеканали:  два в Мелітополі: приватні ЗАТ ТРК «МТВ-плюс», ТК «ТВ Мелітополь», у Бердянську — комунальний телеканал ТК «Бердянськ», у Приморську (місті районного підпорядкування) зареєстровано ТОВ «Телерадіокомпанія “ЮГ”».  

В обласному центрі — шість телеканалів: чотири ефірних (філія суспільного «Запоріжжя», ТРК «Алекс», ЗНТРК «ТВ-5», Телеканал Z),  одне кабельне (ТВ-Голд) та одне — онлайн-ТБ («Громадське. Запоріжжя»). На початку року в Запоріжжі почала розвиватися регіональна філія ще одного інтернет-телебачення — 8 Channel.

Зокрема, побільшало в регіоні і онлайн-медіа, яких тільки в обласному центрі — близько тридцяти (061.ua, «Паноптикон», «Репортер. Запорожье», «Депо. Запорожье», «Время новостей», «Новый день», «Пороги», «Забор», «Акцент», «Голос Запорожья», «Первый Запорожский», «Антикор», IpNews, Regionnews, Forpost тощо).

Не дивлячись на офіційні дані Держстату за 2001 рік, за якими українську мову вважали рідною 50,2% населення області, більшість медіа — російськомовні. Контент українською мовою є мінімум на двох телеканалах: регіональній філії Суспільної телерадіокомпанії України та в онлайн-ТБ «Громадське. Запоріжжя». Серед друкованих медіа українська, зокрема, використовується в комунальних «Запорізька правда» та «Запорізька Січ». Серед онлайн-медіа переважна більшість — російськомовні, виключенням є запорізьке «Депо. Запоріжжя», «Наші гроші. Запоріжжя», частково — Regionnews, «Пороги» тощо.

В цілому в регіоні прослідковуються дві тенденції: поступовий перехід медіа в онлайн, зменшення традиційних ЗМІ (зокрема, газет та радіо) та укрупнення груп медіа, що підпорядковуються конкретному політичному або бізнесовому впливові. На сьогодні найбільш помітний вплив на медіа відбувається з боку менеджменту ПАТ «Запоріжсталь», посилює медійні можливості очільник області Костянтин Бриль та, окремо, голова обласної ради Григорій Самардак, продовжує мати потужний вплив на медіа різних типів керівник АТ «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв.

Тематика новин у місцевих медіа

За результати моніторингу, у трійку найбільш актуальних для медіа тем увійшли місцева політика (21%), кримінал (19%) та «інше» (12%).

При цьому кількість матеріалів, присвячених місцевій політиці, розподілилася за типами медіа майже рівномірно: у газетах та ТБ — по 23 % , в онлайн — 18%. Варто звернути увагу, що в досліджувані медіа увійшли, зокрема, телеканал (ТВ-5) та газета («Панорама»), що належать одній зоні впливу ПАТ «Запоріжсталь» і мера міста Володимира Буряка, та часто мають схожі інформаційні приводи, що висвітлюються журналістами. Тим не менш, високу зацікавленість тематикою місцевої влади продемонстрували й усі інші медіа.

Великий розрив між інтересом до кримінальних новин виявився проміж газетами та онлайн: якщо в трьох друкованих медіа було лише 6% матеріалів про кримінальні або надзвичайні події, то в онлайн-медіа цей показник сягнув 31%. Найбільше кримінальних новин виявилося на сайті «Репортер UA» (47%, майже кожна друга новина), найменше — на сайті misto.zp.ua (6% від загальної кількості публікацій). У телевізійних новинах більшість кримінальних новин припала на новини ТРК «Алекс» — 95% від загальної кількості кримінальних новин на кожному телеканалі та 19% загалом кримінальних новин з усього загалу матеріалів двох телеканалів.

В категорію «Інше» потрапила велика купа матеріалів, що, зокрема, стосувалися свята Водохрещення: кожне медіа присвятило по кілька новин або історій до, під час  і після свята. Крім того, в цю категорію потрапили новини від ТВ-5, які наприкінці кожного новинного випуску показували цікаві розважальні сюжети про людей з цікавими хобі або тварин у незвичній обстановці або поведінці. «Спорт» і «культура» не перевищили 10 і 7 % відповідно, в середньому, по два відсотки уваги отримали такі теми, як «Шоу-бізнес», «Освіта», «Війна на Сході».

Найменш популярними серед усіх типів медіа — жодної новини — виявилися теми про науку й технології, а також новини з окупованих територій та з Росії. Останні дві теми, в принципі, відображають тенденцію в медіа інших регіонів, зокрема Дніпропетровської, Одеської, Херсонської областей.

Про навколишнє середовище — 3% новин, причому найбільше (4%) — у пресі, найменше (2%) — в онлайн-виданнях.

Прихована реклама в місцевих медіа

Не дивлячись на відсутність передвиборчих перегонів, політична джинса, здебільшого, продовжує з’являтися в друкованих медіа. Так, у запорізьких газетах виявилося 8% матеріалів з ознаками замовності, з них половина матеріалів мала ознаки політичної замовності. Найбільша кількість політично заангажованих матеріалів з’явилася в щотижневику «МІГ»: вісім публікацій проти чотирьох у двох інших медіа. Однак варто зауважити, що, приміром, у газетах «Панорама» та «Запорізька Січ» більшість текстів стандартно присвячена позитивним надбанням місцевої запорізької влади та ПАО «Запоріжсталь», що, з одного боку, є частиною редакційної політики, але, з іншого, надає аудиторії незбалансовану в позитивний бік інформацію про діяльність запорізької місцевої влади.

Співвідношення комерційної і політичної джинси склало 56/44%. При цьому якщо політична джинса була більше прихильна до друкованих медіа, то найбільше комерційної джинси опублікували на сайті 061.ua. Такі новини рубрикуються зазвичай «Новини компаній» — всього 89% від загальної кількості комерційних замовних матеріалів, надрукованих онлайн. Політична джинса на сайті інколи з’являється під рубрикою «Політичні новини». 

Головні герої політичної та комерційної джинси в цей період: ПАО «Запоріжсталь», губернатор Костянтин Бриль, представники «Опозиційного блоку», народний депутат Олександр Вілкул, голова облради Григорій Самардак тощо.

Загалом, у період моніторингу в запорізьких медіа з’явилося близько 6% матеріалів, що містили ознаки замовності. Цей показник — четвертий серед восьми досліджуваних регіонів.

Джерела інформації для місцевих медіа

Трійка лідерів серед джерел інформації: офіційні джерела — 40% матеріалів з усіх медіа, власні матеріали/кореспонденти — 28% матеріалів, невідомі джерела інформації — 12%. До речі, відсутність джерел на такому рівні притаманна тільки миколаївським медіа, і перевищує середній показник у восьми областях на 5%.

Найбільш схильні до офіційних джерел онлайн-медіа: 46% матеріалів базуються тільки на таких джерелах. Найбільше таких новин — на сайті «Репортер UA», майже 68% новин від загальної кількості текстів, опублікованих на цьому ресурсі. Телебачення має 39% «офіційних» новин, друк — 32%.

Тим не менш, позитивним показником є відсоток власних матеріалів: найбільше їх на телебаченні — 43%, найменше онлайн — 16%.

Незазначених джерел найбільше виявилося в друкованих медіа — 13%. Можливо, це пов’язано зі стилем написання текстів або редакційною політикою не використовувати імена авторів під новинами. Тим не менш, в онлайн-медіа цей показник неверифікованих новин більш ніж удвічі менше і складає всього 6 %.

Найменше або ніколи регіональні медіа не використовували інформацію з іноземних ЗМІ, анонімних джерел, російських ЗМІ та ЗМІ окупованих територій. Мінімально, від 2 до 6%, медіа залучали інформацію очевидців (1%), загальнонаціональних ЗМІ (2%), з інших експертів (3%), соціальних мереж (4%), місцевих ЗМІ (6%).

Варто звернути увагу, що тенденцією можна вважати збільшення кількості використання як джерела інформації соціальних джерел: хоча в друці та на телебаченні їх використовують не більше одного відсотка, онлайн-медіа залучають їх все активніше і наразі частка таких новин складає 6%.

Моніторинг провели у січні 2017 року у таких ЗМІ: газети «МИГ» (тираж 61098, тижневик), «Панорама» (тираж 81500, тижневик), «Запорозька Січ» (місячний тираж 47782, виходить тричі на тиждень); інтернет-видання 061.ua, Zabor.zp.ua, Misto.zp.ua, Reporter-ua.com; телеканали «ТВ-5», «Алекс».

Моніторинг провели експерти Інституту масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Детальніше з методологією можна ознайомитись на сайті ІМІ.

Матеріал підготувала Наталія Виговська, Запоріжжя

Ще Статті