Хто впливає на миколаївські ЗМІ?

12:08 21.04.2017 Зоя Красовська

Ринок медіа Миколаєва барвистий і досить багатий. Новинні стрічки тут “ломляться” від повідомлень, а аналіз медіавласності справляє враження, що ледь не кожен політик, причетний до регіону, зважив за необхідне створити своє “медіа-гніздечко”.

Приватні канали

Чи не найпопулярнішим телеканалом Миколаєва є ТРК “НІС-ТВ”. На сайті, попри вимогу закону, вони не оприлюднили дані про свою структуру власності. За даними держреєстру юридичних осіб, засновниками телекомпанії є чотири особи: Любаров Юрій Миколайович, Гноєвий Андрій Миколайович, Мехеда Віталій Валерійович та Задирко Олена Олександрівна. Віталій Мехеда також вказаний керівником телеканалу, а Олена Задирко визначена кінцевим бенефіціарним власником.

Олена Задирко — дружина народного депутата від БЮТ VI скликання Геннадія Задирка. А також на неї зареєстровані чотири підприємства, що займаються  будівництвом, готельною справою та телекомунікаціями.

Телеканалом “Сатурн” у Миколаєві офіційно володіє Прохорова Ірина Аркадіївна - вона вказана кінцевим бенефіціаром. Втім, про цю людину відомо небагато. Більше на слуху керівник телеканалу Андрій Недо. Він колишній депутат Миколаївської міської ради від “Партії регіонів”. Місцеві журналісти пов’язують його бізнес-інтересами з російським олігархом Олегом Дерипаскою, президентом і членом Ради директорів “Русалу”. На каналі досить часто можна зустріти сюжети, пов’язані з діяльністю підприємства.

Телеканал “ТАК TV” оприлюднив свою структуру на сайті. Юридичною особою каналу є ТОВ “Коледж преси та телебачення”. У структурі вказано семеро співвласників, з яких троє — родина Головченків: дружина Марина, брати Гліб та В’ячеслав. За загальним підрахунком, Гліб Головченко володіє близько 55% каналу, його брати — близько 30%, решту 15% ділять чотири учасники, у кожного частка менше 10%.

Державні та муніципальні медіа

Як і в кожному регіоні, на Миколаївщині працює філія НСТУ — Миколаївська ОДТРК та радіо “Миколаїв”. Вони є державною власністю, причому “Миколаїв” — єдина діюча місцева радіостанція.

Телеканал “Март” заснований і фінансується Миколаївською міською радою.

Газета “Вечірній Миколаїв” також заснована Миколаївською міською радою, а видавцем газети є юридична особа “Редакція газети “Вечірній Миколаїв”. Попри реформу комунальних ЗМІ, міськрада ще значиться як засновник у реєстрі ЗМІ.

Схожа ситуація із газетою “Рідне Прибужжя”. Миколаївська обласна рада вийшла зі складу засновників у березні 2016 року. Тепер газета належить редакційному колективу. Редактор Тетяна Фабрикова у 2012 році балотувалася до місцевих рад від “Фронту змін”, у 2015 році — від партії “Наш край”.

Колективи є засновниками та видавцями газет “Южная правда” і “Родной причал”. Трудовим колективом останньої є правління Миколаївського осередку НСЖУ, який очолює Микола Стеценко.

Більш сфокусовані на особах керівників юридичні дані газет “Наш город Николаев” та “Николаевские новости”.

Наш город Николаев”, за даними держреєстру ЗМІ, заснований однойменним ТОВ, кінцевим бенефіціаром якого у реєстрі юридичних осіб вказаний Анатолій Онофрійчук. Його також називають власником і шеф-редактором інтернет видання Новости-Н (novosti-n.org). У 2010 році він балотувався до Миколаївської міської ради за списками партії “Третя сила”. Але, як повідомляв сайт “Преступности.Нет”, у 2014 році Онофрійчук відмовився від депутатства, коли за послідовністю у списку мав замінити депутата Сергія Ісакова, котрий достроково склав мандат.

Газета “Николаевские новости” має двох засновників: Анатолія Білоноженка та Олександра Настасенка. Анатолій Білоноженко є головним редактором видання.

Різношерстний Інтернет

Ринок онлайн-медіа Миколаєва дуже насичений, а стрічки новин досить об’ємні. Тобто роботи новинарям вистачає, але власників не кожного інтернет-видання вдається встановити напевно. Загалом можна умовно поділити сайти на три групи: опосередковано пов’язані з політиками, медіапроекти та “аноніми”.

Сайти “Преступности.Нет” (news.pn) та “NikLife” (niklife.com.ua) мають одних власників. Засновниками є ТОВ “ІА “Українська медіа група” — про це вказано на сайті. Засновниками інформагентства є Андрій Сенченко та Артем Дибленко. Цю інформацію видання підтвердили відповіддю на запит ІМІ.

Cайт “НикВести” (nikvesti.com) заснований приватним підприємством “Інвестиційно-будівельна компанія “Альтаір”. За даними держреєстру, засновницею та кінцевим бенефіціарним власником підприємства є Олександра Фінькова. Вона досить відома фігура у Миколаєві: у відкритих джерелах фігурує як учасниця благодійного фонду “Крила Фенікса”, що допомагає армії, веде дописи на сайті. Крім того, її називають близькою соратницею Оксани Янішевської. Вона була заступницею голови Миколаївської ОДА Вадима Мерікова, який обіймав цю посаду до червня 2016 року.

Сайт міста Миколаєва (0512.com.ua) входить до мережі City Sites. Компанія заснована у Маріуполі, там же розташований головний офіс мережі. При згадках про власників вказують підприємця Федора Жукова, виконавчим директором мережі є Євген Явтушенко.

Сайт Egalite (egalite.com.ua) на своїй сторінці вказав номер ліцензії. За ним можна встановити, що засновником ЗМІ ТОВ "Інформаційне агентство “Атлантіс”. Його власниками вказані Ломако Олексій Вікторович та Танаєв Сергій Павлович. Про них відомо небагато, з резюме Олексія Ломака на сайті пошуку вакансій вказано, що він працював менеджером середньої ланки у банківському секторі і готовий працювати у Києві або Миколаєві. За Сергієм Танаєвим закріплена адреса у Києві. Цікаво, що юридичною адресою ТОВ “ІА “Атлантіс” вказано ту ж адресу, за якою розташований “НІС-ТБ” та кілька підприємств, пов’язаних із Оленою Задирко (кінцевий бенефіціар каналу “НІС-ТБ”). За даними держреєстру майнових прав, будівля перебуває у власності низки підприємств та осіб. Серед них ТОВ “НІС-ТБ” та його засновники: Віталій Мехеда (частка 565/20000), Андрій Гноєвий (частка 985/20000), Юрій Любаров (частка 385/20000), Олена Задирко (частка 23/20000) та її чоловік Геннадій Задирко (частка 805/20000).

Засновниками сайту “Інше TV” (inshe.tv) є Оксана Тихончук та Володимир Майстренко. Тихончук також є керівником медіа та авторкою низки матеріалів.

Сайтом “Корабелов.Info” (korabelov.info) володіє активіст та місцевий підприємець Сергій Бєлов. Ця інформація мітиться у державному реєстрі друкованих ЗМІ, а також у відповіді редакції на запит ІМІ.

Сайт “Мой город” (mycity.mk.ua) є офіційно зареєстрованим ЗМІ, а пов’язують його із депутатом Миколаївської облради Юрієм Кормишкіним (партія “Наш край”). У реєстрі засновником видання офіційно вказана Донченко Олена Віталіївна. Людина з такими даними є у структурі кількох агропідприємств. Зокрема у реєстрі юросіб вона вказана керівником ДП “Степове” та “Миколаївське сільськогосподарсько-рибоводне підприємство”. Власниками цих підприємств вказані Кормишкін Юрій Анатолійович та Данильченко Ростислав Володимирович — екс-депутат облради від “Партії регіонів”. Юрій Кормишкін — депутат обласної ради, голова комісії з питань аграрної політики, земельних відносин та соціального розвитку села.

“Николаевсские известия” (izvestia.nikolaev.ua) належить до ТОВ “Медіагрупа "Миколаївські вісті”. Засновником та керівником компанії вказана Наталя Мельниченко. Видання пов’язують із депутатом Миколаївської обласної ради Олександром Ясинським. Контент сайту містить низку повідомлень в його інтересах.

Сайт “Николаев в подробностях” (podrobnosti.mk.ua) оформлений на ТОВ “Подробиці про Миколаїв”. Такі дані є в ухвалі Миколаївського окружного адмінсуду від 20 серпня 2015 року. Тоді редакція зверталася до суду, оскаржуючи рішення міської ради про затвердження заступником міського голови Євгена Шевченка. ТОВ “Подробиці про Миколаїв” засноване ТОВ “Вімас-центр”, керівником якого є Володимир Король. Як вказує “Центр журналістських розслідувань”, Короля вважають близьким до лідера місцевого “Опозиційного блоку” Ігора Дятлова.

“Таймс” (times.mk.ua) зареєстроване під ТОВ “Таймс.мк.юа”. Кінцевим власником і засновником компанії у реєстрі юросіб вказаний Максим Андрійович Невінчаний. Він є депутатом Миколаївської обласної ради від “Опозиційного блоку”.

Миколаївський “Центр журналістських розслідувань” (nikcenter.org) створений однойменною громадською організацією. Засновниками ГО є Тетяна Кляхіна, Олег Оганов та Тетяна Фабрикова, головред газети “Рідне Прибужжя”, про яку ми вже згадували. Керівником організації та сайту є Олег Оганов.

Сайт “Шиповник” (shipovnik.ua) вказує, що існує в юридичному полі як ІА “7 газет”. Засновником цієї компанії є Юлія Ольшевська, а керівником вказана Олександра Кубик. Цих осіб не має у реєстрі інших юросіб. Місцеві журналісти пов’язують цей ресурс із народним депутатом  від партії “Відродження” Артемом Ільюком. Він дійсно нерідко фігурує у новинній стрічці в матеріалах з ознаками джинси.

Никмедиа” (nikmedia.com.ua) позиціонує себе як частина “міжнародного медіахолдингу Nikmedia”. Видання засноване приватним підприємством “Інтерлегіс” , власницею якого вказана Наталія Єнтіна, а керівником Алла Єнтіна. Остання також вказана засновницею та власницею ТОВ “Миколаївська біопаливна компанія”. Депутат Миколаївської міськради від партії “Наш край” Владислав Єнтін у біографії для ЦВК вказав, що є директором цієї компанії.

Сайт “Миколаївська правда” (www.nikpravda.com.ua) пов’язують із нардепом від БПП Аркадієм Корнацьким. Тут він з’являється у новинах частіше, ніж в будь-якому іншому ЗМІ.

Один із найсвіжіших медіа-проектів “Новостной Николаев” (novosti-mk.org) пов’язують з Артемом Ващиленком, виконавчим директором миколаївського “Центру підтримки бізнесу”.  У 2012 році він претендував потрапити до парламенту, йшов самовисуванням, але був членом “Партії розвитку України” (очолює екс-регіонал Юрій Мірошниченко). На місцевих виборах 2015 висувався від партії “Нова держава”. Прямих фактів приналежності сайту Ващиленку не вдалося знайти. Але його присутність на презентації порталу тільки посилила асоціації.

 

Підготовано Зоєю Красовською, Інститут масової інформації

Матеріал підготовано за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
 


comments powered by Disqus