Дослідження медіаситуації Миколаївської області

16:32 20.04.2017 Андрій Лохматов, Миколаїв

Розвиток медіа в Миколаївській області, як і раніше, припадає лише на інтернет-ЗМІ — тільки цього виду медіа в регіоні більшає, та тільки в цих засобах масової інформації можна спостерігати якусь динаміку. 

Сьогодні в Миколаєві активно працюють більше двадцяти інтернет-видань. Звісно, далеко не всі вони мають вагу, але все одно присутні в регіональному медіапросторі. З найпопулярніших слід назвати «Преступности.НЕТ», «НикВести», «Корабелов.інфо», «Новости-N», «NikLife», «Мой город» та інші. Інтернет-видання переходять на відеоформат («НикВести», «Преступности.НЕТ»), впроваджують нові проекти та рубрики.

У 2016 році в Миколаєві з’явились нові інтернет-видання — це «Новостной Николаев» екс-кандидата в голови Миколаївської облдержадміністрації Артема Ващиленка, «НовостNik», бенефіціар якого поки що невідомий, та сайт «Свідок.інфо», який створив як власний стар-ап екс-кореспондент інтернет-видання «Новости-N» Андрій Прокопенко.

В області продовжують діяти регіональні та районні друковані газети, хоча одна зі стабільно працюючих газет поки що з невідомих причин перестала друкуватись — мова про газету «Наш город Николаев». В обласному центрі продовжують видаватись 7 газет

Особливістю медіпростору Миколаєва завжди було те, що тут працює лише одна місцева радіостанція (радіо «Миколаїв» філії НТКУ) та всього п’ять телеканалів

У Миколаєві майже немає ЗМІ, які публікують інформацію українською мовою. Лише два незначних за рейтингом інтернет-видання пишуть українською мовою та здебільшого українською виходять програми на ТБ. Газети та інтернет-ЗМІ у своїй більшості російськомовні.

Майже всі миколаївські онлайн-видання продовжують приховувати імена своїх власників та бенефіціарів — лише декілька опублікували цю інформацію. 

В цілому інформаційне поле Миколаєва знаходиться в ситуації, коли майже всі ексклюзивні інформприводи створені заради якихось політичних конфліктів, коли кожне ЗМІ націлене на висвітлення питань суто на вигоду свого власника. Регіональні медіа стали рідше висвітлювати проблеми виходячи з їх суспільної значущості, зате активно публікують новини за свого бенефіціара та проти його ворогів. Велику частку стрічок новин продовжують займати «паркет» та передрук офіційних повідомлень.

Тематика новин у місцевих медіа

За результатами моніторингу засобів масової інформації в Миколаєві можна зробити висновок про те, що в цілому миколаївські медіа пишуть на ті ж теми, що й медіа в інших регіонах, хоча в деяких сферах медіа Миколаєва виділяються. Наприклад, у миколаївських ЗМІ, на відміну від ЗМІ інших регіонів, більше пишуть про державну політику (11% від усіх інших новин у регіональних ЗМІ) та видають найбільше міжнародних новин (5%). Це найвищі показники в цих категоріях серед усіх досліджуваних регіонів.

Не виходять за тенденції миколаївські ЗМІ, висвітлюючи питання війни на Сході України, — на сьогоднішні лише 5% новин у місцевих медіа присвячені цій темі, що є середнім показником по південно-східних областях — від 1% в Херсоні та Одесі до 8% на Донеччині та Луганщині.

Причому слід зазначити, що якщо миколаївські інтернет-видання більш активно пишуть про АТО (6% від усіх новин в інтернеті), а також велика частка новин про збройний конфлікт на Донбасі присвячена і на місцевому ТБ (9%), то в друкованих газетах взагалі немає матеріалів на цю тему («Вечерний Николаев» — 0 статей, «Южная правда» — 0, «Рідне Прибужжя» — 1%).

Лідером за тематикою новин в миколаївських ЗМІ є кримінал, нещасні випадки та аварії: кожна п’ята новина присвячена цим темам. Причому в цьому разі Миколаїв не випадає із загальної тенденції — кримінал та надзвичайні події є популярною темою і в інших регіонах України.

Найбільша частка в кількості новин про кримінал та аварії в миколаївських медіа припадає на інтернет-видання. Якщо на місцевому телебаченні кримінал займає лише 11% ефіру, у друкованих газетах — 16%, то в інтернет-виданнях цей показний сягає 31% («Преступности.НЕТ» — 34%, «НикВести» — 19%, «Новости-N» — 37%, «Корабелов.інфо» — майже 44%). 

Особливістю миколаївських інтернет-видань виявилось те, що вони багато пишуть міжнародних новин. 10% від загальної кількості новин у чотирьох онлайн-виданнях Миколаєва присвячені саме міжнародним подіям, не зважаючи на те, що видання є регіональними. Водночас місцеве телебачення не приділяє міжнародній тематиці взагалі ніякої уваги, а газети надають короткий опис подій у світі у невеликій колонці.

Водночас регіональні інтернет-видання Миколаєва майже не пишуть про місцеві культурні події — лише 3% новин. При цьому на ТБ цей показник сягає 18%, в газетах — 11%.   

У газетах за тематикою лідирує місцева політика — 17% матеріалів присвячені саме цій темі. Багато уваги, на відміну від інтернету, газети приділяють спортивним новинам — 11% від усього масиву матеріалів у трьох друкованих виданнях. Є теми, на які одні газети пишуть, а інші — взагалі ні. Наприклад, про корупцію взагалі не пише газета «Вечерний Николаев», а у «Рідному Прибужжі» — одразу шість статей. Водночас якщо про науку та технології можна знайти матеріали в газетах «Вечерний Николаев» та «Рідне Прибужжя», то в «Южной правде» на цю тему немає жодної статті. 

Особливістю миколаївських ЗМІ є також те, що всі вони майже не пишуть про проблеми навколишнього середовища — лише одна з 325 досліджуваних новин на сайті «Преступности.НЕТ» була присвячені цій темі та одна зі 129 статей у газеті «Рідне Прибужжя». В усіх інших ЗМІ Миколаєва немає жодного матеріалу на екологічну тематику. 

Також лише 1% матеріалів в усіх миколаївських медіа присвячений темі освіти — рівно стільки ж новин на тему науки та технологій.

При натисненні графіка збільшується.

 

Прихована реклама в місцевих медіа

Не дивлячись на те, що наразі в Україні та на Миколаївщині не проходять жодні вибори, політична джинса все одно продовжує виходити в ЗМІ. За два тижні моніторингу у відсотковому відношенні найбільше прихованої реклами було зафіксовано у друкованих газетах — 9,5% від усієї кількості статей мають ознаки замовлення та не мають, відповідно до закону, маркування «на правах реклами». 

Трохи менше джинси на місцевому телебаченні (8%) та в інтернет-виданнях (5%). 

Лідером серед замовників політичної джинси безперечно можна визнати народного депутата України від партії «Відродження» Артема Ільюка — 11 матеріалів з ознаками замовлення майже в усіх досліджуваних газетах та інтернет-виданнях: регулярно в різних медіа з’являються одні й ті самі статті на користь нардепа Ільюка. 

Не набагато менше «джинсує» в регіональних медіа Миколаєва партія «Опозиційний блок» та голова Миколаївської міської організації цієї партії Ігор Дятлов — всього зафіксовано 8 матеріалів, більшість з яких вийшла в інтернет-виданні «Новости-N» та в ефірі приватного телеканалу «НІС-ТВ».

Продовжує замовляти джинсу в миколаївських ЗМІ колишній голова Дніпропетровської ОДА, екс-«регіонал» Олександр Вілкул — за 2 тижні зафіксовано 6 матеріалів, здебільшого — у друкованих газетах «Вечерний Николаев», «Южная правда» й інтернет-виданні «Новости-N».

Комерційної джинси в миколаївських медіа набагато менше, і вона менш системна — поодинокі публікації з прихованою рекламою зафіксовані на користь Южно-Української АЕС, ТОВ СП «Нібулон», Національного університету кораблебудування імені Адмірала Макарова, Миколаївського національного університету імені Сухомлинського, ПриватБанку та спецпорту «Ольвія». 

На відміну від інших регіонів Півдня і Сходу України, у ключових миколаївських ЗМІ не було помічено жодного матеріалу з ознаками замовлення на користь міського голови чи голови облдержадміністрації.

Джерела інформації для місцевих медіа

Основним джерелом інформації для миколаївських ЗМІ є повідомлення офіційних структур — органів державної влади чи місцевого самоврядування, правоохоронних органів чи офіційних осіб: у 45% матеріалів миколаївські журналісти посилаються на офіційні повідомлення. Для порівняння, у Херсоні ця цифра становить 43%, Одесі — 55%, Запоріжжі — 40%, а Дніпрі — 46%. Влада в Україні закономірно залишається основним ньюзмейкером, і Миколаїв не став у цьому разі винятком.

У 12% матеріалів миколаївські медіа посилаються на власних кореспондентів як на джерела інформації, у 10% випадках беруть інформацію у загальнонаціональних ЗМІ, 6% новин взяті з соціальних мереж, 5% — з інших місцевих ЗМІ, у 3% новин стоїть посилання на очевидців і лише в 1% — на експертів. 

Один з найвищих показників серед інших регіонів миколаївські медіа досягли за кількістю новин, у яких не зазначено джерело інформації: у 12% новин не зрозуміло, де журналіст узяв інформацію. Це доволі негативний показник, який ставить під сумнів дотримання редакціями журналістського стандарту достовірності та наводить на сумніви щодо доброчесності медіа.

Найбільше за все матеріалів, де не зазначено взагалі джерела інформації, серед інтернет-видань зафіксовано на сайті «Новости-N» — 14% (20 новин зі 145 досліджуваних). Серед газет найбільший показник новин з невідомих джерел у газеті «Рідне Прибужжя» — 31% (40 зі 129 досліджених матеріалів) та у газеті «Вечерний Николаев» — 26% (25 з 95).

Майже немає новин без вказаного джерела інформації в інтернет-виданні «НикВести» (лише 1 новина без вказаного джерела) та в інтернет-виданні «Преступности.НЕТ», де серед 325 було зафіксовано 3 такі новини.

Миколаївські журналісти майже не посилаються на власні анонімні джерела, на ЗМІ окупованих територій та російські ЗМІ.

Моніторинг провели у січні 2017 року у таких ЗМІ: газети «Вечерний Николаев» (тираж 1632, виходить тричі на тиждень), «Южная правда» (тираж 10290, виходить тричі на тиждень), «Рідне Прибужжя» (тираж 5657, тижневик); інтернет-видання News.pn, Nikvesti.com, Novosti-n.org, Korabelov.info; телеканали «Миколаїв» (ОДТРК), «НІС-ТВ».

Моніторинг провели експерти Інституту масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Детальніше з методологією можна ознайомитись на сайті ІМІ.

Матеріал підготував Андрій Лохматов, Миколаїв



comments powered by Disqus