IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

22

63

2

18

Експерт ІМІ: “Коли ви бачите розшифровку з телепрограми якогось політика – це одна з перших ознак, що перед вами джинса”

Опозиційний блок та Радикальна партія Ляшка в лідерах серед замовників політичної джинси в 2017 році, БПП у топ-10 не потрапив – такими є результати свіжого дослідження Інституту масової інформації. Результати моніторингу на Громадському радіо представляє та коментує 22 грудня Роман Кабачій, аналітик ІМІ, експерт із питань журналістських та етичних стандартів, прихованої реклами та пропаганди.

Михайло Кукін: У вашому дослідженні йшлося про найпопулярніші інтернет-ресурси та друковані видання?

Роман Кабачій: Так. ІМІ досліджує інтернет-сегмент і друковані ЗМІ. Хотів би пояснити, як може виглядати «джинса». Деякі видання ставлять матеріали такого роду, ніяк не позначаючи. Іноді вони роблять їх самі, залучають експертів і так далі – це може бути дуже прихований матеріал. Натомість багато видань, наприклад «Сегодня», ставлять такі матеріали окремою плашкою, їх можна помітити, ставлять рубрикацію на кшталт «актуально», «новости компании» – економічна «джинса», «точка зору». В кінці дрібними буквами вони пишуть, що така рубрикація на правах реклами. Якщо людина не звертає увагу на таке маркування, може приймати за чисту монету такі статті.

Такого роду матеріали ми називаємо «неналежно маркована реклама», хоча так само зараховуємо в «джинсу».

Михайло Кукін: Ви аналізували десять інтернет-видань: «Українська правда», «Ліга», УНІАН, Укрінформ, «Корреспондент», сайт 112 каналу, LB.ua, «Страна.ua», «Обозреватель» і «Цензор.нет» і шість друкованих видань – «Вести», «Сегодня», «КП в Украине», «Факти», «Дзеркало тижня» та «Новое время».

Йдеться про загальноукраїнські ЗМІ, але в переліку основних замовників «джинси» є дві обласні адміністрації – Тернопільська та Житомирська, з великими показниками: 11% від тієї джинси, яку ви помітили, належить Тернопільській, 8% — Житомирській обласній адміністрації. 

Роман Кабачій:  Це передусім стосується одного сайту — УНІАН, який фактично продає рубрики. Окрім цих ОДА, в них є релігійна рубрика “Православ’я”, яка фінансується Московським патріархатом. У цій рубриці ви ні про кого іншого не прочитаєте, аніж про Московський патріархат.

Першою ластівкою з ОДА була Тернопільська. Вони купили рубрику і назвали її «Тернопіль». Я колись навіть сфотографував – з усього, що влізло на екран зі стрічки, можна було нарахувати шість новин із Тернополя. І це загальноукраїнська стрічка новин.

Звісно, що там не лише про губернатора, яким є Степан Барна. Але навіть коли вони роблять новину про відкриття туристичного сезону, то з шести фотографій, які є в новині, чотири зі Степаном Барною. Цю естафету підхопила Житомирська ОДА – тепер ми можемо там почитати, як губернатор з’їздив у район, підписав програму вшанування героїв Небесної Сотні до 2020 і так далі. Тобто новини, які носять локальний характер.

Я думаю, це робиться для певного рейтингу політика, який мітить дещо вище і не хоче засиджуватись в губернаторах. Спорадично такого роду інформація трапляється про Дніпропетровського голову ОДА Резніченка. Але вони там ідуть під плашкою «Команда Резніченка» і зустрічаються не тільки на УНІАН, а працюють з багатьма ЗМІ.

Михайло Кукін: Давайте повернемось до політичних сил. Опозиційний блок – 20%, тобто кожна п’ята «джинса» була від Опозиційного блоку. Тут варто зазначити перелік видань, які ви моніторили, бо багато з них тяжіють до колишніх регіоналів або принаймні до критики нинішньої влади.

Роман Кабачій: Це газета «Сегодня», «Обозреватель» (він «всеїдний» — там можете побачити і «за», і «проти»), сайт 112 каналу.

Михайло Кукін: На другому місці Радикальна партія. Я думаю, вона найчастіше з’являється на 112-му, а де ще?

Роман Кабачій: Знов-таки – «Обозреватель» і «Сегодня». Щодо «Сегодня», то дуже багато говорять, що Ляшко почав дуже міцно дружити з Ахметовим, і цей піар працює злагоджено. Тільки як виглядає ця «джинса» – можу описати одну з останніх публікацій, яка хвалила Ляшка.

Коли ВР прийняла рішення про скасування ПДВ на ввезення електромобілів, на наступний день у «Сегодня» вийшов матеріал про те, що Ляшко вимагає скасування цього ПДВ. І на фотографії Ляшко стоїть із соратниками і кудись дзвонить, написано: Ляшко вимагає з нового року підняття пенсії та мінімальної зарплати. Тобто матеріал, скоріше за все, готувався під цей заголовок, а якщо вже Рада прийняла скасування ПДВ – гріх не попіартись на тому, й хто там пам’ятає, в який день Рада що прийняла.

Михайло Кукін: Для мене було несподівано, що в топ-10 основних замовників не ввійшла БПП і партія «Солідарність».

Роман Кабачій: Якось не видно їх. Вочевидь, президенту вистачає того, що, наскільки я розумію, існують домовленості, що топові телеканали практично президента не критикують.

Михайло Кукін: Йому просто не потрібна «джинса»?

Роман Кабачій: Може це можна назвати закручуванням гайок або якісь домовленості між олігархами. Натомість якщо говорити про Народний фронт – «джинси» досить багато (шосте місце).

Слухайте повну версію розмови в доданому звуковому файлі. 

“Громадське радіо”

Ще Наша діяльність